De meta description, Dé optimalisatie strategie kans van 150 karakters

Was je vroeger goed in het spelletje Scrabble? Die gave zou jou nu ook zeer goed van pas kunnen komen in het optimaliseren van je website.

Als jij de juiste woorden kunt plaatsen op je scherm, zal dit een duidelijk effect hebben op je bezoekersaantallen. Onderschat de waarde van de meta description niet, deze 150 karakters zijn een belangrijk onderdeel van de optimalisatie strategie van je website.   

Wat is de meta description?

 

De meta description is de omschrijving van je website. De zoekmachine geeft deze weer onder je domeinnaam. Na deze domeinnaam is dit dus het eerste wat een gebruiker ziet!

Hiermee kun je het doorklikgedrag van de bezoekers aanzienlijk vergroten.

Dit geeft ook direct het belang aan van deze paar regels. Een paar regels?

Jazeker, een metadescription mag niet langer zijn dan ongeveer 150 karakters. Dat “ongeveer” klinkt wat vaag maar dat komt omdat Google de ruimte meet in pixels. De letters “W” en “A” nemen bijvoorbeeld meer plaats in als de “L” en “I”. Bij het gebruik van veel brede letters zit je al snel aan de maximale hoeveelheid van 150, werk je met smalle letters kun je wel 160 karakters kwijt.  

Om te checken of je meta description wordt afgebroken, kun je de tool van www.seomofo.com/snippet-optimizer.html gebruiken. Je vult hier simpelweg je gegevens in en je krijgt direct te zien wat Google ermee zou doen. Ideaal! Je kunt dit ook doen met je titel (max. 65/67 karakters) en je URL (ongeveer 85). Je zit er zo aan!

 Alles wat langer is wordt door Google onverbiddelijk afgebroken. Zoals ook je gesprek met je lief vroeger werd afgebroken in die telefooncel als je muntje op was.…..onverbiddelijk.

Extra promotieplaats voor je website

Je moet het zien als gratis reclame plaats die je kunt gebruiken voor extra promotie. Veel bedrijven kiezen ervoor om op die plek hun bedrijf extra te promoten. Dat kan wel maar dat is niet de beste keuze. De doelstelling is om de bezoeker te triggeren om op je website te kijken, op die website kun je de bedrijfspromotie doen.

De meta description is dus van belang om voor jezelf de mogelijkheid te creëren om het bedrijf te promoten.

Een meta description gaat niet zonder de juiste uitvoer van de zoekmachineoptimalisatie. Pas als de website op een vindbare plaats staat in de zoekmachine, zal de meta description van (groot) belang worden.

Het is geen verplichting om een meta description in te vullen. Als je het niet doet zal Google zelf wat op de meta description plek vermelden om wel zo optimaal gebruiksvriendelijk naar de bezoeker te zijn. Hiervoor wordt een regel uit de website gehaald en geplaatst. Vaak zijn dit niet de meest relevante regels waarvoor je zelf zou kiezen. Verder worden er stukken van zinnen geplaatst als deze regels te lang zijn voor de description ruimte.

Het advies is dus heel duidelijk: Maak gebruik van deze meta mogelijkheid!

                                                                                                                                                                            Meta Description

                                                                                                                                                                            Meta Description

 

Tips om het meeste uit de meta description te halen

 

Voor het maximale doorklikgedrag is een juiste tekst op deze extra promo plaats wel essentieel. De beste tip om hieruit het meeste rendement te halen is in te spelen op de nieuwsgierigheid van de mensen. Trigger ze om verder te kijken, om jouw website te kiezen!

Dat kan door zinnen te gebruiken als:

 

  • Ontdek hier….

  • Wat doe jij als........

  • Vraag jij je af of.........

Daarnaast is een mens erg geïnteresseerd in de voordelen die er voor hem/ haar zijn. Speel hier op in. Benoem de voordelen van jouw diensten (makkelijk, goedkoop, snel, uniek,....). Benoem het thema matige voordeel, niet het actiematige voordeel.

Je kunt hier je USP’s (unique selling points) gebruiken. Wat maakt jouw beter, anders of sterker dan de concurrentie?  Benoem het!  Een valkuil hierbij is dat je snel de voordelen van je bedrijf gaat benoemen maar, zoals eerder aangegeven, daar is je website voor!       

Daarnaast vallen getallen altijd goed bij de mensen. Een getal is concreet en maken de mensen nieuwsgierig. Bezoekers houden van lijstjes en willen weten wat er achter de nummertjes zit. Het is ook niet voor niets dat er veel lijstjes op internet te vinden zijn (de 7 tips, de 5 beste, de top 10,....). Nu zul je ook begrijpen waarom de eindejaarslijstjes erg populair zijn.

Tot slot een tip die logisch klinkt maar ook vaak vergeten wordt: gebruik zoekwoorden in de meta description. Kies de juiste zoekwoorden voor de juiste pagina maar over optimaliseer je meta description ruimte niet met een overkill aan zoekwoorden. Gebruik ze in een leesbare tekst.

 Kies de juiste optimalisatie strategie met creatieve content

 Het zal even puzzelen worden en soms wat uitproberen. Als je de juiste optimalisatie strategie met creatieve content hebt gevonden, zal dit zeker meer bezoekers op jouw website opleveren.   

Kom je er even niet uit? Je kunt natuurlijk stiekem afkijken van anderen.

Ik weet het, als je hetzelfde doet krijg je hetzelfde resultaat, maar vooral de betaalde sites doen regelmatig onderzoek naar teksten die de hoogste conversie resulteren. Daar kan jij van profiteren. Zeker gezien de beperkte ruimte moet je de woorden zorgvuldig kiezen.

Gebruik dit wel als inspiratiebron, maak geen letterlijke kopieën!       

Snap jij dat er nog steeds websitebouwers, marketeers en bedrijven zijn die niets met de meta description doen?  Dat is natuurlijk een gemiste kans.

Hun plankje blijft vol, jij kunt een voorsprong nemen!

Hoeveel (letter) website waarde kan jij op het scherm toveren? Bouw een klik met de bezoeker zodat hij/ zij op je website klikt.

Klik hier voor advies of meer informatie.