Online Klantenbinding, De 5 Beste Tips voor Succes

Ik kwam laatst voor een klant op mijn mijndomein.nl om een domein te claimen. Op de homepage werd vol trots gemeld hoeveel domeinen er dagelijks worden geclaimd. De teller stond op meer dan 300 domeinen, op een gemiddelde werkdag. We hebben elkaar blijkbaar veel te vertellen en dat doen we graag met een website. Ik denk dat het niet nodig is om uit te leggen dat het knap lastig is om op te vallen in de massa. Hoe val jij online op als ondernemer?

Hieronder de 5 beste tips voor online succes.   

Als we allemaal door elkaar heen praten, kunnen we niemand verstaan. De grootste schreeuwers krijgen dan de meeste aandacht. Maar hebben deze schreeuwers ook wat zinnigs te vertellen? Dat is vaak niet het geval. Dat is ook online zichtbaar.

Er zijn veel aanbieders, maar het is de bedoeling dat juist jij eruit gepikt wordt door je doelgroep. Jij vindt toch dat je het beste aanbod hebt voor de vraag van de consument?

 

Tip 1) Optimaliseer naar de Vraag

 

Mijn eerste tip is dat je je website naar de vraag van de consument moet optimaliseren. Google wordt steeds gebruiksvriendelijker en probeert steeds meer de zoekresultaten aan te passen naar de vraag van de consument. De consument op zijn beurt, geeft meerdere zoekwoorden aan in het filter met de vraagstelling erin. Een voorbeeld: de consument zal de vraag stellen: “Wat ze kunnen doen tegen beginnende keelpijn”, ze zullen vrijwel nooit direct zoeken naar het middel Trachitol. Wat overigens weinig mensen weten is dat kamille thee ook goed werkt tegen deze kwaal, maar daar kom je achter als je de zoekmachine raadpleegt.

 

Tip 2) Schrijf Regelmatig Goede Content

 

Ik kan dat leuk schrijven over die Trachitol en die kamille thee maar geloof je mij? Weinig mensen zullen op basis van deze paar zinnen die ik schrijf overtuigd hiervan zijn. Dat is logisch. Ik zal eerst je vertrouwen moeten winnen. Een goede methode hiervoor is content marketing en dat is de tweede tip.

Door meerdere betrouwbare content te schrijven, kan ik bewijzen dat ik kennis van zaken heb. Daarin kan ik schrijven dat je voor beginnende keelpijn ook Strepsils kan gebruiken (maar daar zit wel suiker in), over de ontsmettende werking van chloorhexedine of dat gemberthee ook kan helpen.

Dan weet ik zeker dat je mijn kennis al meer begint te vertrouwen. Als ik dit deel op social media en mensen reageren dat ze het geprobeerd hebben en dat het geholpen heeft, gaat het balletje rollen. Zo is er veel te schrijven over beginnende keelpijn en aanverwante pijntjes. Ik kan schrijven over mijn drogisterij vakdiploma, de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied en ga zo maar door.

Met goede content wordt ik op een gegeven moment gezien als autoriteit, de site die ze moeten hebben voor informatie. Dan wordt er gedeeld dat je “op zijn site/ pagina moet zijn voor goede content over deze kwaal”. Dan moet zijn product dat hij aanbiedt ook wel goed zijn.

 

Tip 3) De Belangrijke Rol van Social Media

 

Het social media verhaal speelt daar, zoals je leest, best een belangrijke rol in en dat is tip 3. Betrek content marketing in social media. Content marketing gaat goed samen met social media. Google waardeert dit in de zoekresultaten.

Social media is zeer populair. Er wordt veel gedeeld, gediscussieerd en geliked. Social media is de moderne mond tot mond reclame. Kijk om je heen, we communiceren vaak meer via de mobiele telefoon als op de”ouderwetse manier”. Pas hiermee wel op, teveel content is overkill en ook slechte content heeft een omgekeerd effect.

 

Tip 4) Kies een Niche   

 

Het spreekwoord ”schoenmaker blijf bij je leest” is de vierde tip maar dat eigenlijk nog zachtjes uitgedrukt. Met andere woorden: kies een niche.

Laat ik bij het onderwerp blijven. Stel je hebt een online drogisterij site: “Het Gapertje’. Zouden er meer klanten komen als je je enkel richt op drogisterij artikelen of krijg je meer klanten als je ook keukenartikelen of kleding verkoopt? 

Als je branche vreemd gaat verkopen is dat een groot risico. De consument zal je snel zien als “een handelaartje”. Dan wordt het “Gapertje” snel een “Schraapertje” en wordt je minder serieus genomen. Je kunt er zelfs voor kiezen je assortiment drogisterij artikelen in een niche verpakken. Als voorbeeld de homeopathie. Voor de beginnende keelpijn ga je dan Nisyleen verkopen.

Als je je alleen op je niche richt, wordt je gezien als de plek waar de consument moet zijn voor deze productenrange. Ja, je hebt minder klanten maar wel een gerichte klantengroep die je met minder concurrentie benaderd en dat pakt onder aan de streep vaak goed uit.

 

Tip 5) Gebruik je Consument om Nieuwe Consumenten te Winnen

 

Tot slot de vijfde tip maar deze is daarmee ook zeker niet de minst belangrijke. Deze tip kost jou wel het minste tijd in tegenstelling tot de voorgaande tips, die wel een berg tijd kosten om dit goed uit te voeren. Het zijn de reviews.

Consumenten hechten veel waarde aan reële originele reviews van mede gebruikers. Als jij voor je website en je bedrijf staat en doet waar jij goed in bent, schrijven mensen graag een review voor je.

Er zijn diverse onafhankelijke websites die reviews kunnen plaatsen op je website. Ik weet zeker dat de mensen, die door jouw tips en producten hersteld zijn van beginnende keelpijn, graag een positieve review over jou willen schrijven en dit is weer goed voor jouw bedrijf!

Zie je de positieve spiraal?

Wedden dat jij met deze vijf tips veel online succes kan behalen?

  • Over de beginnende keelpijn wil ik nog even kwijt dat de informatie die ik geschreven heb wel klopt, mocht je er last van hebben wens ik je sterkte maar dat gaat goed komen, je kunt bovenstaande tips ter harte nemen.-

 Als je interesse hebt in meer informatie, ondersteuning of uitbesteding van (1 van de) 5 bovenstaande tips. Only 24 Hours a Day kan je uitstekend helpen met het behalen van je targets in de online klantenbinding.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.