Virtuele samenwerking is een oplossing voor het fileprobleem

Files zijn tegenwoordig dusdanig in onze samenleving geïntegreerd dat we er gewoon rekening mee houden. We calculeren dit tijdverlies gewoon in. Leuk vinden we het niet maar klaarblijkelijk accepteren we dit wel, als onderdeel van het wonen in dit land.

Maar Met een virtuele samenwerking los je een hoop (file)leed op!

Er zijn wel maatregelen genomen om het fileleed wat te beperken, maar we weten eigenlijk allemaal dat dit dweilen met de kraan open is.

  • De wegaanpassingen kunnen de groei van het gebruikersaantal niet bijhouden.
  • De spotjes op TV waarbij een vriendelijke vrouwenstem ons instructies gaf over “het Ritsen”   was tegen dovemansoren. We zijn te gehaast, te egoïstisch en te ongeduldig om gehoor te geven aan het postbus 51 advies.  (Want we beseffen ons allemaal dat we niet genoeg hebben aan onze beschikbare 24 uur per dag, ik kop hem even in ;-)
  • De carpoolstrook was ook geen succes, we wilden wel gebruik maken van de strook maar liever alleen. Iemand meenemen, daar houden we niet van. De carpoolstrook, ooit bedoeld voor carpoolers heeft kort na de introductie maar de naam spitsstrook gekregen. Helaas lossen ook deze extra rijstroken het fileprobleem niet op .

 

Interesse in een Virtuele Samenwerking?

Interesse in een Virtuele Samenwerking?

Een fileprobleem? Jazeker! we accepteren het, we nemen het verlies maar we mopperen er wel over. Zeg nou eerlijk; Denk jij ook niet in minuten vertraging als je het gordijn openschuift en het regent of het zit potdicht van de mist? Vrees jij ook niet voor een verkeersinfarct bij sneeuw, vorst of ijzel?

Het openbaar vervoer heeft zijn eigen problemen: storm, onweer of herfstbladeren zorgen ervoor dat ook die partijen regelmatig een uitdaging moet aanpakken.

 

 

Als ondernemer besef je dat direct dat dit voor jouw bedrijf heel veel geld gaat kosten. Je personeel veel te laat aanwezig, een levering dat pas met vertraging aankomt, je klanten die daardoor ontevreden zijn en wegblijven,dus onderaan de streep hou jij minder over. Geen ondernemer die bij dat gegeven staat te juichen.

 

Wist je dat het fileprobleem, het Nederlandse bedrijfsleven maar liefst jaarlijks 852 miljoen euro kost! Dit bedrag stijgt jaarlijks en je hoeft geen geleerde te zijn om te voorspellen dat deze trend voorlopig niet zal veranderen. De TNO, die dit cijfer heeft bekendgemaakt, zal dit ongetwijfeld de komende jaren bevestigen.

Deze 852 miljoen wordt natuurlijk niet alleen gevormd door door het transport wat te laat van punt A naar B komt maar ook de indirecte schade (kosten) als gevolg hiervan. Hoe deze kosten worden opgebouwd is in dit verhaal niet zo van belang.

Feit is wel dat wij, ja (ook jij en ik) die kosten wel zelf betalen want verwacht niet dat de producent deze kosten vrijwillig zelf op zich neemt........ wel eens op deze manier hierover nagedacht? Het grappige is dat we het hele probleem maar op de automatische piloot over ons heen laten komen omdat we in een bepaald keurslijf leven.

Het zal een enige tijd duren voordat de oplossing voor dit probleem wordt gevonden.

De oplossing zal bestaan uit meerdere oplossingen.

 

Het aangaan van virtuele samenwerkingen is een van de oplossingen.

 

De virtuele weg kent bijna geen files, is niet aan tijd gebonden en biedt een dusdanig grote hoeveelheid mogelijkheden dat de fysieke snelwegen erdoor aanzienlijk minder belast zullen worden.

Wel eens aan gedacht hoeveel verkeersbewegingen er bespaard zullen worden als ieder bedrijf minimaal 1 virtuele overeenkomst (meer als ze nu doen) aangaat?  

Ik ben er zelfs van overtuigd dat de bedrijven er daarna voor kiezen om meerdere virtuele samenwerkingsverbanden aangaan als ze de voordelen in efficiëntie hiervan ontdekken.

Geen enkel bedrijf wil natuurlijk geld verliezen door een gebrek aan efficiëntie.

 

Virtueel samenwerken, als onderdeel van een duurzame onderneming.

 

Wat ik nog niet aangehaald heb, maar wat zeker niet onbenoemd mag worden is het milieuaspect. Enig idee wat een file voor negatief effect uitoefent op het milieu?  

Ik zal je alle meetgegevens (van hetzelfde TNO) besparen, maar feit is dat we zuinig moeten zijn op dat milieu.

Vele bedrijven profileren zich graag als duurzame onderneming, ze communiceren aan iedereen die het horen wil dat ze gerecycled print- en toiletpapier gebruiken, koffie drinken uit rietsuiker bekertjes en dat hun bedrijfsauto’s uitsluitend elektrisch zijn.

Dat is natuurlijk een nobel streven wat ik zeker aanmoedig, alleen kan het in veel gevallen zelfs nog veel beter:

 

Een bedrijf dat echt duurzaam bezig is, of wil zijn, gaat virtuele samenwerkingen aan!

 

Op deze manier zal het bedrijf een goede bijdrage leveren aan het oplossen van het fileprobleem en de kosten die daaruit voortkomen. Daarnaast zal het bedrijf een bijdrage leveren aan het milieu en zal nog meer voordelen ervaren van de efficiëntie die een virtuele samenwerking met zich meebrengt.

 

Kijk op onze samenwerken pagina om een virtuele samenwerking aan te gaan.